waerdtjeopreis.reismee.nl

Cultuur, weer en werk!

Lieve allemaal,

En het is alweer november. De tijd vliegt. En dat is ook echt te merken want het is zo ontzettend warm. De zomer is begonnen, de wind is grotendeels gaan liggen en het is al erg benauwd. Heel anders vergeleken met Nederland:)

Ook ben ik op de creatieve toer gegaan namelijk schilderen. We hebben nu al twee schilderlesjes gehad en ik vind het super leuk om te doen. Heerlijk ontspannen ook, even ergens anders mee bezig zijn. We schilderen typisch Afrikaans, tinga tinga heet het. Het is nog best heel moeilijk maar oefening baart kunst, toch!?

Na een heerlijk weekendje begonnen we maandag weer met frisse moed. We kwamen bij de kliniek aan waar net een bevalling op gang was. Leuk leuk, dus wij naar binnen om te helpen en te kijken. Het ging alleen niet zo goed allemaal. De vrouw had heftige weeën maar het was een heel groot kindje en het wou nog niet naar buiten. Alles geprobeerd wat maar gedaan kon worden maar niks hielp. En nu? In de kliniek konden ze haar niet verder helpen dus moest de vrouw naar het ziekenhuis. De ambulance van de kliniek kwam voor rijden en we hebben de vrouw op de brancard geholpen. Met heel wat man hebben we haar de ambulance in getild en wij mochten met de vrouw mee naar het ziekenhuis. Super vet in de ambulance met loeiende sirenes. Ze proberen hard te rijden hier maar dat is niet echt mogelijk door alle hobbels en gaten in de weg. Maar we kwamen bij het ziekenhuis aan waar we met heel veel bekijks van de andere patiënten de vrouw binnen brachten. In het ziekenhuis hebben ze wat controles uitgevoerd.We konden helaas niet blijven om de hele bevalling mee te maken, want het kindje kwam nog steeds niet dus we zijn weer terug gegaan. Veel mensen rijden hier op een piki piki (dat is een moter) maar daar gebeuren veel ongelukken mee. Zoals gister kwam er man binnen met 3 grote wonden waavan er ook één gehecht moest worden. Sneu want hij had heel veel pijn, maar wel super interessant om te helpen en te verzorgen.

Deze week heb ik voor het eerst gehad dat ik even weg moest lopen van bepaalde situaties. Dat gebeurd niet snel want het lukt me goed om met de cultuur en de hiërarchie om te gaan. Veel geduld hebben en blijven lachen! Maar ook bij mij werd het even te veel en het beste is dan om even weg te lopen en af te koelen.

Er werkt nu ook een Duitse arts bij ons in de kliniek. Ze was deze week jarig en vierde haar verjaardag met een etentje waar we voor uitgenodigd waren. Met een groepje zusters (nonnen) en wij erbij gingen we uit eten. Het was heel gezellig en het eten was ook lekker. De zusters gaan bijna nooit uit eten. Zo leuk om ze zien te genieten! Vandaag waren we door de zusters uitgenodigd om mee te gaan naar een Katholieke: 'naam feest'. Ze vieren hier geen verjaardagen maar wel naam dag. Ze herdenken dan de dag dat ze gedoopt zijn en ze een andere naam kregen. Leuk om een keer mee te maken. Eerst kregen we een hele dienst en daarna een luxe maaltijd. Na de maaltijd was het feestje.Er was muziek, iedereen ging dansen en zingen en er werden kadoos overhandigd.Weer een hele ervaring:)

Ook hebben we verschillende huisdieren. Namelijk mieren, muggen, salamanders en nog wat onbekende dieren. Heel gezellig dus, Als ik me even niet goed insmeer met anti-muggen spul zit ik onder de muggenbulten.

Liefs

Berdine

Nou ben ik wel nieuwsgierig of die zwangere vrouw het heeft gehaald!?
Ben je heel boos geworden?^^

Veel plezier nog even want november is ook alweer zowat om! Tijd om op kc te gaan^^
Succes met alles!

Liefs

janneke

Zoo zeg wat een verhaal weer!erg leuk ! Maar dat verhaal over die bevallong. Dat is tg wat.. Je maakt egt wat mee chris! Gek idee hier wprd et alleen maar kouwer en bij jullie word et zomer. Haha
liefs

lianne

LeukkLeukk om ook dit verhaaltje weer te lezen!!
Leuk dat je zoveel interessante dingen meemaakt.

en ja.. ik snap helemaal dat het je soms even te veel wordt, zeker in een andere cultuur/omgeving.

maar zo te lezen, heb je het erg naar je zin.
Veel plezier nog!

tot snel. Liefs!