waerdtjeopreis.reismee.nl

Afscheid Tanzania, Hallo Nederland

Hallo Nederland, we komen eraan! Vannacht hopen we naar huis te vliegen en morgenvond hoop ik weer thuiste komen.Wat een drukke laatste weekjes waren dit nog! We hebben nog zo veel dingen gedaan en bezocht. Ook mogen we zeggen dat we onze stage gehaald hebben! Woehoe:)

Vorige week donderdag zijn we een dagje weg geweest. We begonnen met een avontuurlijk boot tochtje waarbij we nijlpaarden gespot hebben en we ook nog eens een krokodil gezien hebben. Hoe gaaf is dat:) We zijn daarna naar Msimbati geweest en we hebbendaar het snorkelparadijsje nog een keer bewonderd. Tussen al die mooie kleurrijke vissen zwemmen, genieten van de mooie blauwe Indische oceaan en vooral genieten van de rust. Wat een mooie ervaring was dat weer. We begonnen de dag met regen maar al snel kwam het zonnetje door en ben ik goed verkleurd, een beetje te rood dan.

Vorige week zaterdag gaven we ons afscheidsfeestje voor de personeel van de kliniek en ook voor de zusters. Er was eten, drinken en muziek. Dit alles zorgde ervoor dat het een heel gezellig avondje was waarin ook veel gedanst werd, want dansen kunnen ze hier heel erg goedJ Al was het afscheid nog niet officieel, het kwam wel hard binnen om al die droevige gezichtjes te zien bij het gedag zeggen.

Zondag ben ik samen met Muk naar een ‘gospel’ kerk geweest. We begonnen de dienst met heel veel zingen en daarna kwam de preek. Of het zingen nou ook zo zuiver klonk?;p Spontaan kwam er voor ons een vertaler bij die alles naar Engels vertaalde zodat we er toch wat konden volgen. Het was een mooie dienst en weer ben ik een hele mooie ervaring rijker.

De laatste stage week is voorbij geloven. Ik heb vooral nog heel veel genoten, lol gemaakt, gesprekken gehad en geassisteerd bij wat (heftige) ongevalletjes. Vrijdag hebben we een foto dagje gehouden en heel veel foto’s gemaakt van de kliniek en het personeel. Dit is leuk voor later om alles nog te kunnen herinneren en om te kunnen nagenieten.

Zaterdag was er kerstfeest in de kliniek. Er was een heel leuk kersthoekje gemaakt met een kerstboom, bloemen en allemaal beeldjes. Er was een kerstoverdenking, daarna kwamen de cadeautjes en er was een hele grote maaltijd klaar gemaakt. Heel gezellig, maar nu was het afscheid wel officieel.:( We hebben iedereen gedag gezegd en we werden hartelijk welkom geheten om nog een keer naar Tanzania te komen. Heel raar want waarschijnlijk zien we deze mensen niet snel of nooit meer terug.

Met verschillende vrienden hebben we nog afscheidsetentjes gehad. Zaterdag avond hebben we alles afgesloten met een lekker cocktailtje. Ondertussen konden we alweer wennen aan het Nederlandse klimaat want het plensde van de regen.:p

Dit zal waarschijnlijk ook mijn laatste blog zijn. Ik wil jullie daarom vertellen dat dit een onvergetelijke, fantastische mooie ervaring was. 3 maanden in een andere cultuur, in een ander land, ik heb er ontzettend veel van geleerd. Ook heb ik mezelf hier heel goed leren kennen. Ik ben ook tegen zoveel dingen anders gaan kijken en ben er zoveel meer bewust van geworden hoe dankbaar wij met alles mogen zijn. Al zijn het de kleine dingen maar wij hebben zoveel en dat besef je pas als je het even allemaal niet hebt of de armoede van dichtbij meemaakt.

Vandaag brengen we nog een dagje in Dar es Salaam door. Dat is echt niet verkeerd, wantwat voelt weer fijn om in een grote stad te zijn. Heerlijk eten, winkeltjes en een mooi hotel. We vermaken ons wel:)

Tot snel allemaal..…

Liefs

Berdine

Yes! Fijn dat je weer naar huis komt! Goede reis en ik hoor binnenkort je verhalen wel!
Doe voorzichtig en kom heel huids thuis!

Liefs!

Janette van den Bunt

Hey Christa, heel gaaf om zo met je mee te leven! Dank voor al je leuke stukjes. Wat moet dat dubbel zijn vandaag, heerlijk naar je familie en vrienden, en ook afscheid nemen. Hier in Nederland is in ieder geval een zus die heel erg naar je uitkijkt!! Deze reis is een ervaring voor de rest van je leven, vgl mij verrijkt dit je enorm. Ook voor je geloof is dit heel waardevol, zien hoe mensen overal ter wereld zich verblijden in het kerstfeest, Christus is echt voor iedereen gekomen!! Hoe bijzonder is dat..! Ik wens je een heel goede terugreis, en hoop je ook weer eens live te ontmoeten, het ga je goed!!! Liefs, Janette van den Bunt